Så blev jag vegan! Mina fem bästa tips på vägen

Hej!

Veckans Youtubevideo blir lite annorlunda då jag var magsjuk förra veckan och vi blev tvungna att ställa in veckans inspelning av ”Jävligt Gott Möter…”. Så jag tänkte att jag skulle ta tillfället i akt och testa ett nytt format för youtubekanalen. Just nu kallar jag det Jävligt Gott Snackar, men vi får se om det namnet överlever eller inte 😉

Tanken är att jag då och då kommer att slänga upp en video på youtubekanalen där jag pratar om olika grejer som har med vegomat att göra och ger mina bästa tips och tankar på olika områden. Det kan handla om hur du får till dina grönsaksbiffar, hur du på bästa sätt ger dina skeptiska släktingar svar på tal eller om hur bönder å veganer egentligen borde bli bösta polare snarare än att kasta kodynga på varandra 😉

Jag tänker mig också att jag framöver ska börja göra fler ”Jävligt Gott Testar” avsnitt också där vi går mer praktiskt in och jämför och testat olika vegoprodukter. Det dyker ju upp så ofantligt mycket nya grejer i butikerna nu förtiden, men vilka är något att ha egentligen, och kanske framförallt – vad ska man ha dem till?

Men, mer om det i kommande inlägg och avsnitt! I dagens video tänkte jag börja med att släppa något av en liten bomb.

Jag har blivit vegan.

Det här är också en vegan!

Ni som kanske följt mig en längre tid förstår säkert hur stort det här är. Jag har verkligen varit akut ostberoende. Jag har missbrukat parmesan och mozzarella som om det inte fanns någon morgondag. Jag har ätit tre, fyra ägg till frukost, och jag har absolut skrivit under på att halloumi är vegetarianernas svar på bacon.

Men de senaste åren har jag steg för steg försökt minska mitt ost, ägg och mjölkkonsumerande och nu kan jag faktiskt ändå ta orden i min mun. Jag är vegan.

Inte så veganskt.

Nästa helg var det två månader sedan jag åt ost senast och jag har faktiskt inte det minsta craving. Jag är fett nöjd med mig själv ska jag ärligt talat säga.

Men det har också varit otroligt svårt och det har varit en låååååång resa hit. Jag blev lakto-ovo-vegetarian för snart 12 år sedan och jag har flörtat med tanken på att sluta äta ägg och mjölk i åtminstone fyra-fem år.

Varför det tog sådan lång tid och hur jag gjorde för att till slut ta mig till en plats där jag själv känner mig bekväm i att äta helt veganskt har jag försökt sammanfatta i fem tips från coachen i videon som jag länkat här ovanför.

Tipsen fokuserar på saker som funkade för mig och som har gjort min egen resa lättare. De är ingen universiell sanning. Men de baseras också på grejer som min läsare har berättat att de tyckte var svåra när de började äta veganskt.

Förvånansvärt nog är det faktiskt inte att de saknar maten eller har ofantliga korvcravings som är det vanligaste problemet. Det är andra människors attityder, ifrågasättande och oförmåga att förstå. Det här var något jag själv också var ganska nervös för när jag nu tog det sista steget. Hur skulle det vara att bli bortbjuden på middag? Att gå ut på restaurang och vara besvärlig? Att gå på släktmiddag?

Men det har faktiskt varit lättare än jag trott. Inte minst för att jag själv väl kan relatera till att tycka att veganer är extrema och att aldrig tro mig kunna ge upp kött och vet vilken resa det krävdes av mig själv för att förändra mitt synsätt.

Om min egen resa och hur jag själv har bemött skeptiska människor, samt ett gäng andra (förhoppningsvis) användbara tips för dig som är nyfiken på att börja äta mer veganskt hittar du i videon!

Lämna gärna en kommentar här nedanför, på YouTube, Facebook eller Instagram och berätta vad du tyckte! Både om mina tips i den här videon och om videoformatet i sig. Vad vill ni att jag pratar mer om i kommande videos?

Kram på er!

—-

*OBS IMPORTANT DISCLAIMER OBS*

Att jag personligen blivit vegan kommer inte att förändra ett dugg här på bloggen. Under 2017 skrev jag hela två recept som innehöll ost (2 halloumiburgare) så i praktiken har bloggen redan varit mestadels vegansk sedan mitten av 2016. Jg kommer heller inte att ta bort mina l/o vegetariska recept, snarare bara jobba på att släppa nya uppdaterade versioner där jag tycker att det behövs.

Jag har heller inte blivit det minsta mer sugen på rawfood eller acaibowls av att sluta äta ost. Om något har det bara gjort mig ännu mer peppad på impossible meat, studsiga vegoköttbullar och saftiga seitankorvar. ✌🏽

Framtiden för svullig vegomat är ljus och Jävligt God!

Stötta gärna vårt arbete och bli en del av att skapa Sveriges nya stora veganska matlagningsprogram – skapat av och för er läsare! Läs mer och stötta oss via Patreon!

Vill ni vara säkra på att ni inte missar något nytt om Jävligt Gott, tar del av vår veckomeny (som bara finns i nyhetsbrevet!) och får en massa unika tips och material? Se till att signa upp er på min maillista! Eller följ mig på instagram och facebook för fler dagliga recept och mer inspiration 🙂

* indicates required


<div ”>


, , , , , ,

7 Responses to Så blev jag vegan! Mina fem bästa tips på vägen

  1. anne von porat 18 september, 2018 at 05:46 #

    UJI energidryck är också vegan och glutenfri

  2. Maria 2 mars, 2018 at 08:22 #

    Såå bra tips. Du gör ett fantastiskt jobb!! Jag undrar vad du har för pålägg på mackor? Jag har SÅ svårt för veganost….

    • Jävligt gott
      Jävligt gott 4 mars, 2018 at 02:54 #

      Jag tycker faktiskt att en del veganost är helt ok om den inte är smält – typ jeezly.

      Annars brukar jag ha olika typer av vegankorv/skinka/salami, pastejen från pastejköket med lite saltgurka, eller hummus eller mosad avocado. Men oftast korv eller pastej skulle jag säga!

      • Maria 8 mars, 2018 at 08:34 #

        Tack så mycket! Ska testa det! Får ge Jeezly en chans helt enkelt 😉

  3. Vegan jag också 27 februari, 2018 at 03:54 #

    Härligt!!! 🙂 Din blogg inspirerar!!

  4. inspoguide 26 februari, 2018 at 09:53 #

    Allt ser ju så sjukt gott ut!

Kommentera

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes