Anta utmaningen! Lär dig älska tofu med #Tofuveckan

Hej!

Igår kväll såg jag ett inslag med Handelsprofessorn Micael Dahlen på TV 4 nyhetsmorgon när han pratade om nyårslöften, varför man bryter dem och hur man ska gå till väga för att lyckas hålla dem och skapa nya vanor på riktigt.

En del av hans utläggning handlade om hur han själv hade försökt lära sig att älska något han tidigare tyckte var jätteäckligt, för att se om det skulle gå att genom hög repetition av något under en kort tid lära sig att älska något man verkligen inte gillar. Han utmanade alltså sig själv att äta glass med bearnaissås (!!!) två gånger om dagen i en vecka för att se om det skulle funka. Och lo and behold, i alla fall enligt honom så gjort det det och han satt där i direktsändning och skopade i sig vaniljgglass med bea som om det inte fanns någon morgondag.

Det gav mig idén att försöka göra en egen – aningen mildare – men icke desto mindre lika spännande version av den här utmaningen för alla de där ute (jag har träffat många!) som säger sig avsky tofu.

Tofu är enligt mig ett av de absolut bästa vegosubstituten som finns. Otroligt mångsidigt, milt och smarrigt och med fanatiskt bra näringsvärden. Men, jag inser att jag har varit vegetarian i 12 år och har haft lång tid på mig att lära mig att både gilla och att laga tofu så det blir gott. Men inte jag heller älskade tofu när jag en gång i tiden började. Jag har lärt mig att älska tofu, och nu tänker jag lära er detsamma.

Så! Jag har sammanställt tio av mina bästa tofurecept i en tofuutmaning. Under en hel vecka ska varenda mål du äter, både lunch och middag bestå av någon sorts tofu. Jag utgår ifrån att du kommer behöva laga din egen matlåda och ta med dig, så det är tre matlådor och sju stycken middagar. Komplett med pannkakor på torsdagen, tacos på tisdagen och smarriga och lyxigare grejer på helgerna.

Fördelen mot Professor Dahlens glass och bea utmaning är att du slipper äta exakt samma sak alla dagar, och du har mig och mina recept till din hjälp.

Så vad säger ni? Är ni med på ett sjudagars tofubootcamp? Tror ni det kommer funka?

Här är recepten! Reglerna är enkla. Ni måste äta tofu till lunch och middag varje dag i sju dagar. Förslagsvis en måndag till söndag. Om du byter ut någon av rätterna måste det vara mot någon annan tofurätt och om du äter ute istället för att ta matlåda måste det vara på något ställe som kan erbjuda tofu, förslagsvis en thai eller kinarestaurang.

Vilken tofu bör man använda?

Jag rekommenderar genomgående att ni använder tofu från märkena YiPin eller Kung Markatta. De har högst kvalité på marknaden, vilket både innebär bäst konsistens, godast smak och högst proteininnehåll. I alla recept nedan använder jag fast naturell tofu eller rökt tofu. Silkestofu, som är en mjukare sorts tofu passar bäst i smoothies, pajer och en del soppor och är inte att rekommendera i dessa rätter.

Tofuveckan

Matlådor

Tofu tikka masala

Fiskgratäng

Bakpotatis med Skagenröra

Middagar

Måndag

Grekisk sallad med vegansk tsatsiki och vitlökskrutonger

Tisdag

Jerk bbq tofu tacos

Onsdag

Fiskpinnar

Torsdag

Raggmunkar med fejkon

Fredag

Tofu ribs med klyftopotatis och coleslaw

Lördag

Tofu fish n chips

Söndag

Tofu palak paneer

,

2 Responses to Anta utmaningen! Lär dig älska tofu med #Tofuveckan

  1. jossan 23 januari, 2019 at 07:06 #

    Spännande ide`. Ett annat bra tips på att börja älska tofu går via fast tofu ordentligt stekt så den får tuggig yta och så typ soja-honung-risvinäger-chili-sås och lite wookade grönisar och ris. Den vägen har funkat på några närstående barn jag känner i alla fall.

Kommentera

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes