Vegansk och Enkel Sichuan Hot Pot!

*I samarbete med Ta Fram Det Bästa*

Hej vänner! Här kommer ett riktigt coolt och värmande recept som ni bara måste testa här i mörka vintertider!

Jag har länge, ända sedan jag åt min första mapu dofu för flera år sedan (faktiskt på den kinesiska restaurangen i Kista Galleria som åtminstone för fyra år sedan hade en ”hemlig” meny med ”riktiga” kinesiska rätter) sedan varit helt besatt i sichuanköket och på att lära mig mer om det. Det har dock inte varit helt lätt, men de senaste åren så har fenomenala kockar som Erik Videgård och Jonas Cramby och restauranger som Surfers och tidigare nämnda Videgård gjort fantastiskt mycket för att lyfta fram det i det svenska medvetandet.

Det är dock en hel del ovana ingredienser i många av rätterna som inte alltid är helt enkla att få tag på, så jag har gjort mitt bästa med att försöka läsa på och lära mig ungefär hur det funkar och sedan använt mitt eget kunnande om vegomatlagning och de råvaror jag har enkelt till handa och försöka göra egna tolkningar.

Mitt recept på Dan Dan nudlar och Jianbing pannkakor två exempel på detta. I Dan Dan nudlarna ska man egentligen ha både kinesisk risvin, fermenterade senapsstjälkar samt kinesisk rostad sesampasta, men jag har bytt ut det mot tahini (eller jordnötssmör som jag ska testa framöver på tips av Jennie Walldén!), surkål och vinäger. Eller som i Jianbingen där jag bytt ut mungbönsmjölet mot en kombo av kikärtsmjöl, majsmjöl och vetemjöl.

Och nu har turen kommit till ett väldigt spännande recept! Sischuan Hot Pot! Det är i stort sett en sorts fondue där man kokar sin mat i en ångande het och fet buljong fylld med en massa kryddor, sittandes vid bordet. Det är socialt, det är gott och det är väldigt roligt!

Originalreceptet kräver (om man frågar Jonas Cramby i alla fall) en så kallad Hot Pot Bas, en sorts färdig fett och kryddblandning som man kan köpa i vissa asiatiska matbutiker, eller en drös med olika nya produkter som touban djang, en sorts fermenterad bönchilisås om man frågar Videgård. Oavsett så ska den kokas på en bas av köttbuljong och ister. Vilket jag ju då av givna anledningar inte kommer att göra.

Istället har jag bytt ut den del av dessa krångliga kinesiska såser och baser mot ett par som är betydligt mycket mer lättillgängliga i svenska butiker. För att få mustighet och hetta i min sås, så använder jag samma kombination av Tabascos® nya srirachasås gjord på fem år lagrad chilil, och Kikkomans Ponzu som är deras klassiska ljusa sojasås smaksatt med lite fräsch citron. Det ger en massa fermenterat umamidjup till såsen som kompenserar för bristen på benbuljong, och för till både en fräschhet och en hetta som passar perfekt i grytan.

Jag är ett väldigt stort fan av bägge dessa såser och använder dem stup i kvarten hemma till lite allt möjligt. Både för att de är väldigt mångsidiga, men också för att de faktiskt är riktiga hantverksprodukter. Tabasco Sriracha baseras på deras tre år lagrade och fermenterade chilisås, i sin tur gjord på handplockade (!) chilis, och Kikkoman Ponzy baseras på deras sex månader fermenterade originalsojasås. Men bägge två har i dessa två kostymer blandats med lite fler ingredienser för att göra dem (i min bok) ännu mer mångsidiga och intressanta.

Srirachasåsen har blandats ut med mer vinäger och vitlök samt ändrat konsistens något från originaltabascon vilket både lyfter upp tabascons egna fermenterade smak och kombinerar den med en lagom hetta och väldigt god smak. Det vuxna och sjukt mycket bättre alternativet till ketchup typ!Ponzun å sin sida har kvar sältan och umamin från sin orignalbas, men har fått en extra kick av syra och sötma vilket på ett sätt gör den till den perfekta smakhöjaren. Du får i stort sett allt som en rätt kan behöva för att lyfta i en enda flaska! Och i kombination får du hetta, umami, syra, sälta och sötma. I bara två flaskor! Hur bra är inte det?”

Om du har, så kan du också använda kinesisk chiliolja, Lao Gan Ma, och Bönvitlökssås, som du bägge hittar på i stort sett alla asiatiska matbutiker, och som jag hade hemma sedan Jennie var på besök och lagade Dan Dan nudlar här i min studio. Men det är inget krav. I kombination med kryddorna i receptet och dessa såser så får du en riktigt mustig buljong som kommer göra den här rätten rätta oavsett!

OBS – Om du vill förenkla receptet ännu mer kan du byta ut fänkålsfrön, stjärnanis, kanelstång, nejlikor och hälften av sichuanfröna mot färdig kinesisk femkrydda som går att köpa i välsorterade mataffärer. Det kan dock vara lite svårt att få tag på, och dessa kryddor finns att köpa hela i alla vanliga matbutiker, och blir mycket godare så här! – OBS

OBS 2 – Du kan variera tillbehören helt och hållet efter eget tycke. Fördelen är att det enda du behöver göra är att skära upp dem i munsbitar och lägga fram dem på bordet. All tillagning gör gästerna själva! Det gör det här receptet löjligt enkelt att laga! – OBS 2

OBS 3 – För att servera detta på bäst sätt så behöver du en kokplatta du kan ställa på bordet, om du inte vill stå runt spisen och doppa dina grejer. Du kan enkelt och billigt köpa en gasplatta likt den vi har på Jula eller Rusta för några hundralappar. – OBS 3

Vegansk Sichuan Hot Pot, 6-8 portioner

Buljongen

Dipsås

  • 3 msk sesamolja
  • 4 msk Kikkoman Ponzu
  • 1 kruka koriander
  • 1 stor vitlöksklyfta

Grönsaker, protein och nudlar, exempel, räkna kanske 10-20 g per råvara per person

  • Fast naturell tofu
  • Friterad tofu
  • Rökt tofu
  • Naturellt vegokött
  • Vegokorv
  • Champinjoner
  • Enokisvamp
  • Shiitakesvamp
  • Ostronskivling
  • Kungsmussling
  • Broccoli
  • Blomkål
  • Brysselkål
  • Purjolök
  • Vitkål
  • Pak Choi
  • Färsk spenat/Kinesisk spenat
  • Lotusrot
  • Aubergine/Japansk Aubergine
  • Vetenudlar/Udonnudlar
  • Risnudlar
  • Sobanudlar
  • Eller annan valfri grönsak/protein som du kan ha hemma!

Gör så här

  1. Börja med att hetta upp en djup gryta med sesamolja och kokosoljan. Lägg ner de hela kryddorna och den torkade chilin och låt kryddorna ge smak åt oljan i några minuter på medel/låg värme. Du vill inte bränna kryddorna, så håll lite koll!
  2. Skala under tiden löken, moroten, vitlöken och ingefäran och skär i grova bitar. Tärna den rökta tofun eller fejkonet (beroende på vad du använder) och skär svampen i grova bitar.. Lägg ner grönsakerna tillsammans med fejkonet och svampen i den smaksatta kokosoljan och fräs tills grönsakerna mjuknat och börjat ta lite färg.
  3. Om du använder Lao Gan Ma och Black Bean Garlic Sauce så kan du ha i det nu och fräsa med någon minut.
  4. Häll därefter i vattnet, Tabascon, ponzun och grönsaksfonden och låt koka i ca 1 timme. Ju längre desto bättre, men minst 45 minuter.
  5. Smaka därefter av med ev. mer ponzu för sälta och syra och tabasco för hetta. Servera rykande mitt på bordet på en kokplatta!
  6. Låt grönsakerna och kryddorna ligga kvar i grytan, det kommer bara bli godare ju längre allt får koka. Både morötterna och svampen är supergoda att äta direkt ur grytan!

Dipsås

  1. Hacka koriandern fint och riv vitlöken
  2. Blanda ihop alla ingredienser till en sås och låt stå 10 minuter innan servering för att låta smakerna blandas.

Grönsaker, protein och nudlar

  1. Hacka, skär eller lägg upp alla grönsaker, protein och nudlar du valt i olika skålar. Se till att de är stora nog att kunna ätas som munsbitar och för att hitta i grytan när de fått koka med en stund.
  2. När det är dags att äta så lägger du ner det du vill äta i grytan och låter det koka i 2-3 minuter, sedan fiskar du upp det med ätpinnar och lägger det i din tallrik och käkar lite allt eftersom. Precis som en fondue! Supergott och väldigt roligt

2 Responses to Vegansk och Enkel Sichuan Hot Pot!

  1. Elyviere 6 januari, 2021 at 05:52 #

    Det måste ha blivit fel i receptet, det kan inte vara 4 hela vitlökar i buljongen väl? Hoppas det ska stå vitlöksklyftor haha

Kommentera

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes