Test av Dafgårds nya vegorätter – Collab med Rätt Rätt och Amir Kheirmand

Hej!

I onsdags besökte jag Amir Kheirmands matstudio Eat i Västerås och spelade in ett avsnitt till hans youtubekanal Rätt Rätt där han brukar testa olika nya produkter för att hjälpa folk att hitta rätt i djungeln av olika matprodukter och grejer som dyker upp på marknaden stup i kvarten. Det är en av Sveriges största matyoutubekanaler och när han frågade om jag ville komma förbi och testa lite vegoprodukter så ställde jag självklart upp!

Utöver att driva Rätt Rätt så har Amir en massa olika järn i grytan. Dels vann han – som en hel del av er säkert har koll på – Sveriges Mästerkock 2014 och har sedan dess jobbat med en massa olika matrelaterade projekt. Främst driver han färdigmatsföretaget Schysst Käk som bland annat gör olika sorters pulled porkrätter och tillbehör till dem – där ibland en färdigkryddad vegetarisk version gjord på jackfruit! Amir berättade att de faktiskt är Sveriges största importör av jackfruit! det är ganska crazy 😛 Och väldigt kul – jackfruit är ju grymt, och det är kul att se att det slår igenom på lite större bredd.

Som ni kan se i videon så testade vi Dafgårds nya vegetariska färdigrätter som kom ut på marknaden för bara några veckor sedan. Dafgård är ju frysmatens okrönta kungar med kött-klassiker som Karins Lasagne, Kalops, Schnitzlar och en massa andra rätter. Så att de skulle komma ut med ett gäng vegetariska rätter också kändes ju ganska givet. Frågan är hur bra de är?

Vad vi tyckte? Ja, kolla på videon så får ni se själva…

Tyvärr blev vi tvungna att konstatera att vi verkligen inte gillade matlådorna. Visst – det är micromat anpassad för att värmas upp, och det är svårt att ställa jättehöga krav på den typen av mat – men, om man till exempel jämför med Felix vegetariska grytor, eller många av de icke-vegetariska alternativ som även Dafgårds har så var det här verkligen inte mycket att hänga i julgranen.

Det är okej att ha i lite extra fett, att göra portionerna stora nog för en vuxen person (framförallt iom att vegetariskt oftast i sig innehåller lite mindre kalorier än kött, så det behövs!)

Det var genomgående dåligt kryddat och alldeles för osalt. Sunkiga grönsaker som förde tankarna till den billigaste typen av frysta wokpaket och ganska konstiga smakkombinationer. Överlag kändes det som att de fastnat ganska rejält i ”vanlig mat med en twist” facket och serverade broccolibiffar med linsgryta och sockerärtor(?), dumplings med sötsur tomatsås (?) och wokgrönsaker och falafel med paprikasås, kvargsås (?) och bönpasta. Det vill säga, inte riktigt rätter med en röd tråd… Vilket skulle ha kunnat funka, om det inte vore så att rätterna dels var så otroligt smaklösa (varken fett eller salt vart man än såg) och väldigt små. Det känns lite som att de gjort de här rätterna med extremt hälsomedvetna kvinnor som räknar varenda kalori och inte bryr sig ett dugg om smak, så länge det är vegetariskt och ”hälsosamt” som målgrupp. Det vill säga precis sån mat som INGEN ANNAN VILL ÄTA OM DE HAR ETT VAL.

Och precis sån mat som skrämmer bort folk som är nyfikna på vegansk och vegetarisk mat. Vilket är väldigt tråkigt, och säkert inte det som Dafgårds avsåg… Men ändock resultatet, och det kan jag aldrig tycka är bra.

Kom igen nu Sveriges matproducenter! Släpp sargen och kom in i matchen – vegetarisk mat måste inte vara tråkig och så hälsosam att det växer groddar på den. Det är okej att ha i lite extra fett, att göra portionerna stora nog för en vuxen person (framförallt iom att vegetariskt oftast i sig innehåller lite mindre kalorier än kött, så det behövs!), men framförallt att göra maten VANLIG.

Falafel med bönpasta hade till exempel potential – tills falafeln inte klarade av att micras utan att bli torr, pastan var osalt och såsen bara smaklös. Och ärligt talat – vad gjorde den där kvargen där annat än att jävlas med veganerna? Den kändes helt meningslös.

Gör om. Gör rätt! (Och skippa mjölkprodukterna – de kändes helt onödiga. Ni kan lika gärna göra en god sås på havreyoghurt eller kikärtsmajonnäs om ni nu vill ha något vitt och krämigt i en liten klick i hörnet.)

End rant.

P.S Innan någon frågar – även om jag äter mestadels veganskt – framförallt efter den senaste månadens veganutmaning med ICA så skulle jag inte kalla mig vegan, då jag ibland gör sånt här och testar produkter som innehåller ägg och mjölk. Så jag vet att kvarg inte är veganskt! 🙂 D.S

, , , , ,

11 Responses to Test av Dafgårds nya vegorätter – Collab med Rätt Rätt och Amir Kheirmand

  1. Jessica 4 juli, 2018 at 12:10 #

    Jag håller med – testade pastan med linssås och fy f-n alltså! Pastan smakade gummi – varför inte vanlig god spagetti?? Och såsen smakade just typ ingenting. Var detta verkligen det bästa de kunde få fram? Dåligt Dagfårds.

  2. Tobias 17 januari, 2018 at 11:01 #

    Har prövat grön dumplings åt inte ens upp dem, tyckte att det var kass soggig och en dålig combo.
    Har bott i Japan och bruka göra dumplings själv men dafgårds kändes som ett helgerån mest pga kvargen.
    Gillade att det var edamamebönor i

  3. Janet 25 oktober, 2017 at 09:30 #

    Jag provade den enda veganska rätten av de fyra (örtig bolognese) och tyckte att pastan var så gummiartad att jag inte klarade av att äta upp. Smakerna var mesiga och rätten genomgående trist. Synd!

    ”Sexistisk nedsättande kommentar” – HAHA! Det var sannerligen överkänsligt. Som om det inte finns kvinnor som är extremt hälsomedvetna, räknar varenda kalori och inte bryr sig ett dugg om smak. Det är väl tur att de fått fyra frysrätter att plocka med sig hem från affären. Grattis till det.

  4. Pink Lady 20 oktober, 2017 at 02:37 #

    Nämen va faaan. Jag håller med. ”Det känns lite som att de gjort de här rätterna med extremt hälsomedvetna kvinnor som räknar varenda kalori och inte bryr sig ett dugg om smak..” är en sexistisk nedsättande kommentar. Skäms.

    • Jävligt gott
      Jävligt gott 21 oktober, 2017 at 08:12 #

      Men, läste du min senaste kommentar? Det var för det första varken en skrivning som syftar på att alla kvinnor är hälsomedvetna, eller att det bara är kvinnor som är det – snarare att det finns en tydlig och stor målgrupp som består av hälsomedvetna kvinnor som jag VET att marknadsförare försöker nå när de skapar produkter? En måste kunna säga att det finns mätbara skillnader i olika målgruppers konsumtionsmönster och anta att markandsförare försöker nå dem utan att det är sexistiskt?

  5. Lo 19 oktober, 2017 at 07:22 #

    Ha!? Totalt hälsoomedveten kvinna som gillar god mat! Har testat bolognesen o broccolibiffarna o var sååå nöjd. Smakrikt o mättande. Fattar inte vad ni snackar om…är det ojämn kvalitet? Kan det ha spelat in att jag tinade dom innan de åkte in i micron?

    • Jävligt gott
      Jävligt gott 21 oktober, 2017 at 08:13 #

      Det kan ha spelat roll, eller så tycker olika personer olika ibland helt enkelt 🙂

  6. Rebecca 19 oktober, 2017 at 02:03 #

    Svårt med fryst vegomat (tycker delvis att smaken försvinner av själva frysningen), sedan finns det förstås bättre och sämre rätter.
    http://www.stund.se

  7. Fröken Minimalist 18 oktober, 2017 at 04:52 #

    Köper ganska sällan färdigmat, men det händer. Så det är bra att veta att jag ska undvika dessa!

  8. Ella 16 oktober, 2017 at 08:01 #

    Tråkigt med Dafgårds, men bra att veta, då kanske man ska låta bli att testa. Nu är ju detta ingen politikblogg och man måste kanske inte vara så jäkla pk, men måste ändå säga att jag retar mig på att du skrev ”extremt hälsomedvetna kvinnor”. Som att det inte vimlar av extremt hälsosamma män som också räknar kalorier? Tyckte bara det var så onödigt. I övrigt sjukt bra blogg, keep up the good work!

    • Jävligt gott
      Jävligt gott 17 oktober, 2017 at 05:39 #

      Hej och tack! Det är bra att du reagerar tycker jag. Jag kanske hade lite mycket väl mycket min ”reklamarhatt” på i onödan. Den absoluta majoriteten av de personer som besöker matbloggar och som styr matinköpen i hemmen är just kvinnor, så jag vet att det krasst sett är dem som de flesta reklamare har in mind när de skapar sina olika kampanjer – framförallt kring mat som på olika sätt kan kallas ”medveten”. Krasst sett är det helt enkelt fler kvinnor än män – men inte på något sätt uteslutande – som bryr sig om vad de äter, och därför görs oftast reklamen mot dem.

      Men, det är så klart att det varken är så, eller att jag behöver utrycka mig så som att det bara är kvinnor som är intresserade av hälsosam mat.

Kommentera

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes