Jävligt Gott möter Elaine Eksvärd – Avsnitt 1 – Vad behöver du i ditt nya vegoskafferi?

Idag är jag väldigt glad att kunna presentera första avsnittet av fyra av en liten miniserie där jag och Elaine Eksvärd (som ni kanske känner ifrån Snacka Snyggt Retorikbyrå, Treskablinoll och hennes jätteblogg och instagram) utforskar livets nödvändigheter och hur man får till dem på bästa sätt som vegan.

I fyra avsnitt så går vi igenom ett gäng viktiga tips och recept som kan hjälpa dig som vill ta steget mot att äta mer veganskt. I det här första avsnittet går vi igenom hennes kylskåp och ger basic tips på vad man behöver ha hemma för att laga jävligt god vegansk mat.

Redan i morgon släpper vi avsnitt 2 (som ni hittar här!) då vi lagar en vegansk version av Elaines favoriträtt, äggröra!

Men, jag vill gärna ta stunden här då jag har er uppmärksamhet till att ge lite fler tips på det här med vad man bör behålla och byta ut i sitt kylskåp när man ger sig på mer vego. Detta är en fråga jag får ofta, och jag tänkte att det vore bra att sammanställa lite mer tips på ett och samma ställe så folk kan hitta det.

Behåll och byt ut – vad behöver du i ditt vegoskafferi?

För det första är det mycket som innehåller animaliska produkter som man kanske inte kände till. Ta gelatin till exempel som framställs genom att man kokar djurskinn, och som återfinns i allt från godis till olika geléer och bakverk. Eller sardeller och ansjovis som används som smaksättare i en mängd olika såser och röror, bland annat ganska många tapenademärken.

Det kan också vara svårt att veta vad man ska ersätta dessa saker med. Det är inte alltid så att det finns ett uppenbart alternativ. Därför ska vi gå igenom en lista på vad i ditt skafferi och ditt kylskåp som kan vara bra att ta en funderare på om du vill ha kvar eller inte, och vad du istället kan ersätta det med.

OBS- Jag orkar inte länka alla produkter i det här inlägget. Markera ett namn du vill veta mer om, kopiera det och klistra in i googlerutan. Det är det enklaste! 😉

Mejeriprodukter

Om du inte vill äta veganskt utan bara lakto-ovo-vegetariskt så kan du hoppa över dessa. Personligen lever jag dock efter devisen att om det är lika bra som ”originalet” så varför inte byta mot något ickeanimaliskt? Det kan väl inte skada?

  • Mjölk – byts ut mot havremjölk, sojamjölk, mandelmjölk, rismjölk eller annan växtdryck. De smakar lite olika så testa runt tills du hittar någon du föredrar. Det finns ofta sötade och osötade sorter som passar i olika tillfällen.
  • Mjölk i kaffet – byts ut mot särskilda växtdrycker som behandlats för att klara av värme och högre syra bättre. Oatlys iKaffe är ett bra exempel.
  • Smör – kan bytas ut mot olika typer av vegansmör, från till exempel Flora eller Carlshamn eller Naturli. Alla margarin är inte veganska, leta efter det gröna vegan V:t som märker ut dessa. Dessa innehåller dock tyvärr ofta palmolja, så man får välja efter tycke bland märkena. Det går också att byta ut smöret mot andra typer av pålägg som hummus, majonnäs, veganpastej eller liknande
  • Matlagningsgrädde – byts ut mot havregrädde eller sojagrädde. Dessa är dock oftast inte vispbara, men funkar fint i grytor och i bakverk som använder ovispad grädde, till exempel pannacotta.
  • Vispgrädde – här är utbudet sämre, men Alpro’s vispbara grädde funkar fint om man tillsätter några stänk citronjuice i den och ev. lite vaniljsocker för att dölja syran.
  • Creme Fraiche och matlagningsyoghurt – Det finns inte en enda klockren produkt för detta enligt mig. Oatly har dock två olika produkter som funkar fint i olika lägen. Deras iFraiche fungerar bra i kalla såser, men saknar egen syra så här behöver det tillsättas lite citronjuice om man vill ha detta. Oatlys PåMackan färskost har dock en tydligare syra, men är fastare och inte lika krämig. Den fungerar dock bra istället för creme fraiche i en pasta eller gryta om den rörs ner i slutet. De två Oatlyprodukterna har alltså bytt plats med varandra skulle man kunna säga.
  • Färskost – Oatly’s på mackan är väldigt lik philadelphiaost

Ägg

Ägg som emulgerings-/bindmedel i såser och bakverk – Kikärtsspad! Vi kommer gå mer in på detta i kursen, men ja det funkar perfekt i kalla såser som majonnäs, i pannkakor eller i bakverk som brownies och kladdkaka.

  • Ägg i biffar som bindmedel – Potatismjöl blandat med kikärtsspad. Binder bra och starkt. Kan dock bli gummiaktigt i för höga kvantiteter, så var försiktig!
  • Ägg i äggröra – Fast söndersmulad tofu + gurkmeja och näringsjäst
  • Ägghalvor – Avocadohalvor
  • Äggsmak – Svart salt, också kallat Kala numak. Innehåller svavel vilket liknar äggets smak.
  • Ägg i omelett – Kikärtsmjöl blandat med havredryck och näringsjäst. Jo, på riktigt! Kolla här.
  • Ägg att måla på påsk – flörtkulor

Istället för kött fisk och fågel

Det här är ingen absolut lista, men lite rekommendationer på varumärken och produkter jag tycker passar extra bra för olika rätter och egenskaper.

Det är något av en djungel att navigera sig igenom alla olika versioner av sojafärs och tofu som finns på marknaden. Jag kan inte säga att jag har testat alla, men åtminstone ganska många och det här är mina personliga preferenser. Du kanske gillar några andra märken och det är helt okej! Se detta som tips från coachen och inget annat.

Det viktiga att komma ihåg är dock att det är stor skillnad på sojafärs och sojakorv från olika producenter. De behöver inte alls bete sig likadant i stekpannan bara för att de heter samma sak. Vilket gör det lite klurigt att få till recept bra om man byter märke på sojafärsen ibland. Jag försöker därför vara tydlig med vilket varumärke jag använder i de olika recepten i den här kursen så ni ska få ett liknande resultat som jag.

Istället för kött

  • I köttgrytor – Anammas vegobitar, Vegmes vegobitar eller Oumph The Chunk, Jackfruit
  • På spett – Anammas filéer eller Oumph The Chunk, Tofu
  • Kebab/Skav/Pulled pork – Pulled Vegme, Pulled Oats, Jackfruit
  • Som revbenspjäll eller hela köttbitar – Anammas Filéer eller Oumph The Fillét
  • Färs – Anammas formbara, naturlis formbara, vegmes formbara 1 kg eller quornfärs (ej vegan)
  • Strimlor till grytor – stroganoff osv: Fry’s strimlor, Oumph The Strip
  • Schnitzlar – Fry’s Chicken style burger, Quorn schnitzel (ej vegan), Anamma Schnitzel, Ekko Gourmets K*cklingburgare
  • Bacon – Hälsans köks fejkonbitar (ej vegan), hemmagjort på tofu (mitt recept i den här kursen!
  • Grillkorv – Hälsans köks sojakorv, Astrid och apornas Höt Chorizo, Annammas vegokorv, Quorn korv, Fry’s hot dogs
  • Godare korv – Allt från Veggyness, Wheaty, Tofurky och Vegusto du kan få tag i.
  • Köttbullar – Anammas vegobullar, Quornbullar (ej vegan)
  • Istället för kyckling
  • I kycklinggrytor – Oumph The Chunk, Tzay bitar, Hälsans köks kycklinbitar, Quorn bitar eller strimlor (ej vegan)
  • I ugn – Quornfiléer, Tzayfiléer, Oumph The Chunk
  • Grillad kyckling – Oumph The Chunk, knaperstekt

Istället för fisk och skaldjur

Om du först pressar din tofu i 30 min mellan lite hushållspapper och något tungt och sen marinerar din tofu i 30 min med tångrom, dill och lite citronsaft så får du en mycket ”havigare” smak på den som passar bra till det mesta här nedan.

  • Panerad fisk – Fast tofu, Gärna Kung Markatta eller Yi Pin
  • Fiskgratäng – Fast tofu, Gärna Kung Markatta eller Yi Pin
  • Inlagd sill – Snabbkokta aubergineskivor (finns färdig att köpa från Coop!)
  • Pilgrimsmussla – Foten från kungsmussling (en svamp) eller hatten från shitakesvamp
  • Skagenröra – blanda vegansk majonnäs (recept i kursen) med dill, tångrom, citron och lite dijonsenap och ha i tärnad fast tofu och avocado
  • Kaviar – Tångrom, det finns också vegansk kaviar på tub nu förtiden!

Kluriga produkter att undvika och vad du ersätter dem med

  • Gelatin, finns i:
    • Mycket smågodis, framförallt av gelé – kolla på innehållsförteckningen!
    • Olika gelér och mousser – Undvik mousse på tårtor och bakverk. Välj gelér gjorda på pektin istället.
    • Färdiga såser och röror – läs på innehållsförteckningen, ibland används gelatin som förtjockningsmedel i kalla såser
  • Fisk, finns i:
    • HP sauce, Worcestersås och ett flertal olika smaksättningssåser.
    • Tapenade och olika italienska röror – kolla innehållsförteckningen

Alkohol

Många vet det inte, men mycket öl och vin renas med hjälp av animaliska tillsatser som fiskblåsor och gelatin. DinVinGuide.se har en bra sammanställning över ämnet!

Övrigt

Djurens rätt har en lååång och välgjord lista på olika produkter som innehåller animalier och inte om du vill läsa mer och kanske också få lite mer information om annat än bara mat som innehåller gömda animalier.
De har också en app till din telefon där du kan scanna in streckkoden från en vara och få reda på om den innehåller animalier. Väldigt praktiskt!

Umami

Som med all mat handlar även vegetarisk mat om att hitta en bra balans mellan de olika grundsmakerna och få ut mesta möjliga av sin mat. Ett enkelt sätt för att få till detta är att alltid försöka komma ihåg de fem grundsmakerna i sin mat, och att försöka se till att ge alla lite kärlek. Dessa är: Umami, syra, sötma, sälta och beska.

Umami är den femte smaken som ofta beskrivs som ”köttigheten” eller ”kroppen” i en maträtt. Det finns ett flertal olika växtbaserade livsmedel som alla är rika på umami och som man kan använda sig av för att få fram mer umami i sin mat.

  • Sojasås, både ljus och mörk är rik på umami. Några stänk extra i dina grytor eller såser gör stor skillnad, men kom ihåg att det också är ganska salt.
  • Fond och buljong, framförallt mörkare fonder med mycket brynta grönsaker
  • Vitlök i alla dess former
  • Brynt lök som får karamelliseras utvecklar en rik och söt smak som ger bra grund för en gryta eller sås
  • Tomatpuré, gärna lite brynt ger också en djup smak till grytor
  • Senap av olika slag kan ge en mer komplex grund till olika grytor, röror, såser och soppor
  • Misopasta är en asiatisk puré av ris och sojabönor som fått jäsa och som har mycket umami i sig. Den är väldigt salt, så krydda försiktigt
  • Torkade tomater har mycket umami i sig, och kan ge mycket och rik smak åt grytor och krämer
  • Överlag att bryna grönsaker och olika råvaror så de får en stekyta ger mer och djupare smak. Akta så du inte bränner dem bara, då blir det lätt beskt

Stötta gärna vårt arbete och bli en del av att skapa Sveriges nya stora vegorörelse – skapat av och med er läsare! Läs mer och stötta oss via Patreon!

Vill ni vara säkra på att ni inte missar något nytt om Jävligt Gott, tar del av vår veckomeny (som bara finns i nyhetsbrevet!) och får en massa unika tips och material? Se till att signa upp er på min maillista! Eller följ mig på instagram och facebook för fler dagliga recept och mer inspiration 🙂 

* indicates required



, , , , ,

Kommentera

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes